Tjock eller?

 

Svart bomb, en coverup-klassikerFör någon vecka sedan skrev jag om begreppsförvirring kring stil, teknik och motiv. I det inlägget lade jag fram ett exempel från verkligheten rörande enkla linjer och byggda/skulpterade/tjocka dito. I lördags fortsatte jag så ett arbete som startade för någon månad sedan på Mathias, föreställande en samling högexplosiva artiklar. Mathias har valt en klassisk svart rund bomb som coverup för sin gamla cirkulklära Danzigtatuering i mitten. Så vitt jag förstått är detta en homage till ett av de mest klassiska motiven att använda för att täcka över ett gammalt (runt) jobb; näst intill en kulturgärning alltså.

 

Först att förhindra missförstånd vill jag påpeka att detta inlägg på inget sätt görs för att förringa de klassiska enkla linjerna, eller de tatuerare och klienter som föredrar denna stil, lika lite som jag någonsin försökt mindregöra realistiskt porträttatuerande eller de som tycker om den stilen och den tekniken.

Jag passade på att fotografera ryggen innan och efter sittningen för att här kunna presentera ett tydligt exempel på skillnaden mellan enkla och byggda linjer och varför man bemödar sig att lägga ned extra tid på ett motivs konturer. Om jag hade valt enkla linjer för motivet så hade jag i och för sig antagligen använt en fetare nål än jag använde för första sittningen för att på så sätt ge motivet lite stadga och definition. Nu föredrar jag oftast lite mer arbetade konturer och utgår då i regel från en hyfsat tunn linje, så även i det här fallet. Här kan man i alla fall enkelt se anledningen till det tatueringsklienter refererar till som att behöva ”linjera två gånger”. Den andra gången man linjerar bygger man upp alla konturer till sin slutliga tjocklek. Olika linjer ges olika kraft och på detta sätt kan man ge betraktaren en tydligare och intressantare bild. Redan genom att bygga på linjerna har vi skänkt de olika delarna av motivet definition och gjort kompositionen enklare att läsa. Linjerna kommer också hjälpa till att ge färger ”tryck”, och separera förgrund från bakgrund – mer specifikt den Atomexplosion som ska inrama det hela och som kommer skilja sig från övriga detaljer genom att helt sakna konturer och istället definieras av färger och kontraster.

 

Innan byggda linjer

Byggda linjer

 

 

 

 

 

 

 

Innan byggda linjer höger sidaEfter byggda linjer, höger sida

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *