Lite mer än ett dygn kvar

Nu har jag inte skrivit nÃ¥got pÃ¥ länge. Det är inte sÃ¥ att jag tröttnat eller att ämnen att skriva om har tagit slut, men arbetet med den nya lokalen – och den gamla – de senaste tvÃ¥ veckorna har varit mycket intensivt och tidskrävande. Parallellt med detta kvälls- och nattarbete har vi givetvis arbetat med tatueringar som vanligt pÃ¥ Buzzstop 28 Gamlestan.

Innan jag visar några bilder från den senaste tidens sittningar vill jag passa skriva att jag i detta nu sitter och förbereder våra nya medarbetare Felicias och Marcus egna bloggar på buzzstop28.org-domänen. Du kan hitta dessa här och här. Precis som vi andra tre som redan arbetar i vår studio så är det upp till dem att fylla dessa med så mycket eller så lite de vill och orkar i bild- och textväg. Vi har inget med varandras bloggar att göra, och det är var och en som ansvarar för vad de publicerar på sin blogg. Jag vill bara klargöra tydligt en gång för alla, för den eller de få som inte tycks ha förstått det redan, att det jag skriver inte nödvändigtvis motsvaras av mina medarbetares inställningar och åsikter. Givetvis gäller också det omvända förhållandet. Ordet är fritt, så att säga.

Dessutom är arbetet med nya tillägg till hemsidan i full gång. Jag skulle tro att Björn och Tobbe ganska snart har gjort de nödvändiga uppdateringar som motsvaras av de förändringar som står för dörren i och med den första November; en till lokal, och två nya medarbetare.

Så, på grund av tidsbrist denna gången dessvärre utan några som helst kommentarer eller reflektioner. senaste periodens projekt och arbeten i litet urval:

31oktober08_131oktober08_231oktober08_3

 

 

 

 

 

 

 

31oktober08_531oktober08_631oktober08_4

Senaste veckans arbeten i urval

jobb-oktober8jobb-oktober7jobb-oktober9I torsdags blev jag klar med Robins hjärta på insidan av överarmen. Jag passade också på att fota den nu utläkta svala vi arbetat med parallellt; dessa foton finns nu att beskåda i mitt galleri på hemsidan. Nästa steg blir antagligen några större blommor på resten av underarmen, följt av att fylla ut all otatuerad hud på den samma, varpå Robins ben står på tur.

jobb-oktober6Tidigare i år kom lillasyster till en trevlig gammal kund jag inte sett på länge in i studion och bokade en tid. Ida ville ha en tiger i gråskala på höften. Förra veckan skissade jag ett par förslag förra och den här veckan skred vi alltså till verket. Klassisk komposition/placering och ett tidlöst motiv.

PÃ¥ tal om gamla bekanta sÃ¥ var tvÃ¥ av mina äldsta vänner och hälsade pÃ¥ förra lördagen. Matthias och Jennifer driver en glasstudio i ett gammalt hus vid Göta Kanal i Lyrestad, min barndoms byhÃ¥la. Jennifer kom för att försöka bygga till/bort en stor tribal pÃ¥ vänster skuldra. NÃ¥gra av ledorden var Organiskt, Växande, Mucha & Art Nouveau och Danny Elfmann. Skissandet resulterade i ett ganska stort projekt och dÃ¥ vi endast hann med snabba grundlinjer tog jag inga bilder den här gÃ¥ngen – men jag fÃ¥r anledning att Ã¥terkomma till projektet i senare inlägg. Var sÃ¥ säkra. jobb-oktober5Matthias ville ha en mindre tatuering den dagen; deras barns namn pÃ¥ vänstra bröstkorgens nedre kant. Om ni nÃ¥gonsin passerar Lyrestad, som ligger där E20 korsar Göta Kanal, rekommenderar jag att ni gör ett besök i deras studio JEMA för att se glasblÃ¥sning pÃ¥ nära hÃ¥ll.

 

 

 

 

jobb-oktober2jobb-oktober3jobb-oktober1jobb-oktober4I fredags för en vecka sedan fortsatte jag och Patrik pÃ¥ hans arm. Vi koncentrerade oss pÃ¥ underarmen den här gÃ¥ngen; närmare bestämt färglade vi nÃ¥gra pioner. Den här armen har för övrigt en massa av vad jag tror är ”ickejapanskt vatten”. 😉

 

 

 

jobb-oktober12jobb-oktober10jobb-oktober11Igår avslutade jag ett av jobben jag påbörjade på mässan här i Göteborg i våras. Jag minns inte exakt vilka de ursprungliga instruktionerna var från början, men resultatet ser ni i alla fall här. När tatueringen läkt ut kommer jag lägga upp nya foton på hemsidan.

Någon som känner för att bli lurad?

I brist pÃ¥ tid att skriva nÃ¥got innehÃ¥llsrikt pÃ¥ bloggen dÃ¥ all fritid för tillfället gÃ¥r Ã¥t till iordningställandet av den nya lokalen sÃ¥ tipsar jag här om en mycket underlig historia frÃ¥n Indonesien. Tragiskt, men pÃ¥ samma gÃ¥ng fantastiskt underhÃ¥llande. I anknytning till detta kan jag själv stoltserna med att till slut ha lurat pÃ¥ nÃ¥gon (närmare bestämt ”Larsa” frÃ¥n min första arbetsplats i branschen – Skin Deep Tattoo) mitt nu nÃ¥gra Ã¥r gamla projekt ”Den Stora Flykten frÃ¥n Nazi-sexlägret”. Tanken är att vi ska starta arbetet pÃ¥ Lars ena lÃ¥r mot slutet av 2009. SÃ¥ ni lite fega spekulanter som inte vÃ¥gat slÃ¥ till kan sluta fundera nu. Men misströsta ej – jag har fler intressanta idéer pÃ¥ lager som jag gärna delar med mig av.

Tattoo Expo 14 Malmö

Även om nedräknaren pÃ¥ TattoExpos hemsida visar att Värmlandsmässan börjar om drygt fyra timmar när jag skriver detta, sÃ¥ är det alltsÃ¥ i Malmö helgens mässa äger rum och ingen annanstans. Nu vore det alltsÃ¥ läge att Ã¥terigen ta upp ämnet om mässornas framtid, hur de skulle kunna utvecklas och vad som gör en intressant tillställning. Även tävingarna skulle kunna fÃ¥ sig en törn, fast det slÃ¥r mig genast att det bara var nÃ¥gon dryg mÃ¥nad sedan jag först tog upp detta ämne, och att jag sedan dess även omskrivit UmeÃ¥ Tatueringsmässa. Jag skulle känna mig tjatig om jag redan nu fortsatte skriva om dessa tillställningar, vilket i sig pekar pÃ¥ ett annat problem med mässorna; de är mÃ¥nga, och de blir allt fler. Visst, alla är i sin sin fulla rätt att ordna mässor. I nÃ¥gon mening är jag av Ã¥sikten att mässorna är nödvändiga och fyller nÃ¥gon sorts funktion som forum, trots att jag tycker att de i den form de idag genomförs är ganska lÃ¥ngtrÃ¥kiga. Jag befarar däremot att det kommer bli allt svÃ¥rare att fylla de mÃ¥nga mässorna i vÃ¥rt trots allt lilla land med meningsfullt innehÃ¥ll. Är tanken att det ska vara samma artister pÃ¥ alla mässor, Ã¥r efter Ã¥r? Visst det finns mÃ¥nga nya tatuerare i Sverige, men min erfarenhet är att tidigare utställare i regel har företräde – sÃ¥ även vi, som regelbundet blir tillfrÃ¥gade av de arrangörer vi tidigare arbetat med (tack för det förresten). Först till kvarn har historiskt varit ett av ledorden i den här branschen (inte sällan understruket med rÃ¥ muskelstyrka och eller hot). Utländska gästartister kan man iofs fylla sina mässor med och utgör ibland den största behÃ¥llningen, men även de ska hinna runt pÃ¥ alla mässor runt om i världen; sÃ¥ sett är problemet det samma. Dessutom behöver arrangörerna finansiera deras uppehälle och resa, varför det krävs Svenska utställare som betalar för sig.

Nåväl, jag lyckönskar Petra, Buddha och deras många medarbetare med helgens bestyr. Hoppas det blir en framgångsrik mässa.

Kvällens skiss och två dagars jobb


targetfredrikKvällen har vigts Ã¥t att skissa Fredriks motiv inför morgondagens sittning. Fredrik vill ha en madonnaliknande karaktär pÃ¥ sin ena vad, löst baserad pÃ¥ sitt bands ”maskot”, Targetpoint-tjejen. Jag hoppas att jag hamnat nÃ¥gotsÃ¥när i linje med hans önskemÃ¥l; morgondagen fÃ¥r utvisa vad som slutligen blir gjort.

 

 

 

 

Markus 1Markus 2Markus 3Idag startade jag en projekt på en ung kille från Borås, Markus, som hade lämat en relativt lång lista med önskemål för sin överarm. Arbetet var killens första tatuering och han verkade ha tänkt ut och planerat sin tatueringdebut under en längre tid. Efter att i ett par skisser ha kokat ned motivet till de för honom viktigaste elementen och diskuterat ihop oss skred vi till verket och lyckades göra klart all linjering i denna första sittning.

Alexandra 2Alexandra 3Alexandra 1Igår fortsatte jag och Alexandra på hennes höft. Arbetet påbörjades för ungefär ett år sedan, och efter ett litet uppehåll är vi nu igång igen. Min (och Alexandras) förhoppning är att vi ska avsluta jobbet senast nu i vinter. Motivet är mycket löst baserat på ett tarotkort hon hade med sig när hon gjorde bokningen.

Förra veckans jobb i urval

Det har gÃ¥tt ett par dagar utan att jag skrivit nÃ¥got matnyttigt här. Orsaken är enkel; jag och Marika har arbetat hela helgen – helg för oss är söndag-mÃ¥ndag – med nya studion. Det är ett massivt projekt, men mycket har hänt och blivit gjort bara under de senaste dagarna. Som det ser ut idag gÃ¥r allt planenligt. Iordningställandet fortgÃ¥r med sikte pÃ¥ premiäröppning första November. Vi har nu ocksÃ¥ till slut engagerat ytterligare tvÃ¥ permanenta medarbetare, om vilka vi snart kommer skriva mer pÃ¥ hemsidan.

diverse-jobb7diverse-jobb8Mellan varven så jobbar vi så klart som vanligt med kunder i studion. Förra veckan fortsatte jag bland annat på Tranås´ piratskeppsben. Hans idé när vi började projektet var ett skepp som återges påvardera sida av ett smalben. Framsida utgörs av en kvälllscen mitt i en batalj, emedan baksidan är lugnet morgonen efter.

 

 

 

diverse-jobb6diverse-jobb5diverse-jobb4

 

 

 

 

 

 

 

diverse-jobb9En annan kund, Martin, dricker tydligen gärna Captain Morgan rom. Jag arbetar annars sällan med återgivningar av färdiga orginal, såsom varumärken, utan föredrar att tolka om och vidareutveckla motiven. Det här jobbet är princip troget orginalet, sånär som på lite mer jobbade konturer och kanske aningen bredare färgnyanser.

 

 

 

 

diverse-jobb1diverse-jobb2diverse-jobb3Sist ut är ännu en gammal kompis, Anders. Anders hade med sig en liten djävul på en T-shirt och önskemål om en krona, ett anatomsikt hjärta och ytterligare några detaljer; allt i gråskala med några få färglagda detaljer. Vi skissade ihop det ni ser på bilderna.

SRT

Efter en del övervägande har sÃ¥ alla tre i studion ansökt om medlemskap i SRT. För er som inte känner till SRT, sÃ¥ är det en intresseorganisation för tatueringsbranschen ”med syftet att arbeta för branschens bästa sÃ¥väl som för kundernas trygghet.” Förkortningen stÃ¥r för Sveriges Registrerade Tatuerare, och denna ideella förening är sprungen ur resterna av en äldre nu nedlagd förening som gick under förkortningen SPT, vilket i sin tur stod för Sveriges Professionella Tatuerare. Mycket har sagts om den gamla föreningen, och efter att ha hört mÃ¥nga olika Ã¥sikter om, och erfarenheter av, dess metoder och principer (vilka verkade handla mer om protektionistiskt propagerande och agerande än professionalism) sÃ¥ är jag glad att denna äntligen ersatts av den nÃ¥got modernare och öppnare sammanslutning vi nu sökt medlemskap i. Utan att för den skull nÃ¥gonsin varit medlem i SPT, alltsÃ¥ den snäva moderföreningen, har jag har bland annat i min ägo en kopia av det ”lärlingsavtal” man använde sig av i sin organisation. Det är ett av de underligaste utformade avtal jag nÃ¥gonsin sett. Flera av dess punkter skulle jag tro strider mot allmän svensk lagstifting och kan aldrig ha besiktats av en jurist. Nu är ju den gamla föreningen ett minne blott, och jag hoppas att den nya organisationen fÃ¥r ett brett fäste i yrkeskÃ¥ren och ger branschen den ryggrad den behöver. Man kan ju alltid hoppas att den ocksÃ¥ öppnar upp för en lite mer nyanserad debatt (en debatt över huvud taget) och börjar lösa upp den fega och tysta fiskstimsmentalitet och jantelag som präglar skrÃ¥et.

Tjock eller?

 

Svart bomb, en coverup-klassikerFör någon vecka sedan skrev jag om begreppsförvirring kring stil, teknik och motiv. I det inlägget lade jag fram ett exempel från verkligheten rörande enkla linjer och byggda/skulpterade/tjocka dito. I lördags fortsatte jag så ett arbete som startade för någon månad sedan på Mathias, föreställande en samling högexplosiva artiklar. Mathias har valt en klassisk svart rund bomb som coverup för sin gamla cirkulklära Danzigtatuering i mitten. Så vitt jag förstått är detta en homage till ett av de mest klassiska motiven att använda för att täcka över ett gammalt (runt) jobb; näst intill en kulturgärning alltså.

 

Först att förhindra missförstånd vill jag påpeka att detta inlägg på inget sätt görs för att förringa de klassiska enkla linjerna, eller de tatuerare och klienter som föredrar denna stil, lika lite som jag någonsin försökt mindregöra realistiskt porträttatuerande eller de som tycker om den stilen och den tekniken.

Jag passade pÃ¥ att fotografera ryggen innan och efter sittningen för att här kunna presentera ett tydligt exempel pÃ¥ skillnaden mellan enkla och byggda linjer och varför man bemödar sig att lägga ned extra tid pÃ¥ ett motivs konturer. Om jag hade valt enkla linjer för motivet sÃ¥ hade jag i och för sig antagligen använt en fetare nÃ¥l än jag använde för första sittningen för att pÃ¥ sÃ¥ sätt ge motivet lite stadga och definition. Nu föredrar jag oftast lite mer arbetade konturer och utgÃ¥r dÃ¥ i regel frÃ¥n en hyfsat tunn linje, sÃ¥ även i det här fallet. Här kan man i alla fall enkelt se anledningen till det tatueringsklienter refererar till som att behöva ”linjera tvÃ¥ gÃ¥nger”. Den andra gÃ¥ngen man linjerar bygger man upp alla konturer till sin slutliga tjocklek. Olika linjer ges olika kraft och pÃ¥ detta sätt kan man ge betraktaren en tydligare och intressantare bild. Redan genom att bygga pÃ¥ linjerna har vi skänkt de olika delarna av motivet definition och gjort kompositionen enklare att läsa. Linjerna kommer ocksÃ¥ hjälpa till att ge färger ”tryck”, och separera förgrund frÃ¥n bakgrund – mer specifikt den Atomexplosion som ska inrama det hela och som kommer skilja sig frÃ¥n övriga detaljer genom att helt sakna konturer och istället definieras av färger och kontraster.

 

Innan byggda linjer

Byggda linjer

 

 

 

 

 

 

 

Innan byggda linjer höger sidaEfter byggda linjer, höger sida